Juli 2015 Sand Point till Kodiak

Hamnen i Kodiak City, Kodiak. Vi stannade några dagar och passade på att proviantera mat och bunkra diesel. Dessutom finns i hamnen en "liquorstore" och vi kunde fylla på med öl och vin. I outback Alaska finns nästan inga möjligheter att köpa sprit, vin och öl och jag tror att i hela Alaska får man inte sälja sprit i livsmedelsbutiker, utan det finns separata "systembolag". Historiskt så finns det, precis som i Sverige, en förklaring med stora problem med alkoholism.

I nästan alla hamnar utnyttjar man tidvattnet för att kunna göra arbeten på båtarna under vattenlinjen. Det finns sk "grids" av trä eller metall och med stöttor mot kajen.

Arbete vid fiskfabriken i Lazy Bay. Det är säsongsarbete från april till augusti och de flesta som jobbar där kommer från Filipinerna. De återkommer år efter år så vi tror att arbetsförhållandena är relativt bra.

Woody Knabel är manager på fiskfabriken i Lazy Bay, södra Kodiak Island. Han visade oss runt i fabriken och i sitt museum. Här är en del av en gammal ångmaskin.

I fiskebyn Chignik träffade vi Wally som skjutsade oss till sitt bästa ställe för "salmonberries". Här är Udo i bärbuskarna. Jag vet inte vad salmonberries heter på svenska. De ser ut som en blandning av hallon, björnbär och hjortron, klarröda till färgen.

Detta är från Ross Cove på fastlandet. All drivved vittnar om hårda höst- och vinterstormar. Vi hade en kuling från syd, men låg fint utan vågor och med bra skydd för vinden.

Flera gånger har vi haft denna typ av stor rosa-lila sjöstjärna runt ankarkättingen. De lossnar om man petar försiktigt med båtshaken.

Shumagin Island och The Alaska Peninsula (fastlandet) har inga träd utan tät vegetation med låga buskage och gräsbeklädda slänter. Det är oftast ganska svårt att promenera på land, om man inte hittar någon björnstig, vilket gör oss lite tveksamma. Många ankarplatser var vackra och mycket skyddade för vind och vågor, som denna på Nagai Island i ögruppen Shumagin.

5 juli

Sand Point,Shumagin Islands, Alaska

Den 17e juni kl 16 siktade vi land. Efter nästan en vecka i regn och dimma kom solen fram och över dimmstråken kunde vi se de snöklädda bergen på Unimak Island, den första stora ön i den Aleutiska kedjan. Fanstastiskt, vi skulle angöra Alaska. Efter 24 dagar till sjöss infinner sig en nästan overklig känsla och att se land blir en magisk upplevelse. Senare på eftermiddagen fick vi rapport via kortvågsradion av kompisbåten Santana att nära kusten var starka nordvindar och framför allt hög, brant sjö som bromsar. Vi studerade noga möjligheterna till ankarplatser ifall vi inte kunde göra framfart utan måste vända, men bestämde oss för att fortsätta så länge det gick. Ett bra beslut, med facit i hand, för vi kunde motorsegla med en snittfart på 4 knop och angjorde King Cove vid middagstid dagen efter.

Seglingen från Hawaii var bekväm, men långsam, oftast gjorde vi under 100 nautiska mil per dygn. Nåja, det är bättre än att hamna i en av alla lågtryck som går som tåg över norra Stilla Havet. Nu hade vi egentligen bara en riktig front som passerade med vindar av kulingstyrka eller strax däröver. Oftast var vindarna nodostliga eller nordvästliga och Orca går väldigt fint med vinden snett förifrån (sträckbog).

Vi stannade några dagar i King Cove och började sedan göra dagsseglingar österut mot Shumagin Islands. Intrycken är många och intensiva. Både King Cove och Sand Point är små fiskesamhällen och vi har blivit väldigt väl mottagna. Många stannar och hälsar och vill veta var vi kommer ifrån och vart vi är på väg. Vi har fått färsk och rökt lax (det är laxsäsong här) och vi frossar i lax samt egenfångad torsk och hälleflundra. Djurlivet i havet är rikt med val, utter och säl. Våra favoriter är uttrarna som är förvånandsvärt oskygga. Vithövdade örnar, korpar, lunnefågel, grisslor och måsar finns i mängder.

Senaste dagarna har vi legat inblåsta i Sand Point, men imorgon ser det bättre ut. Vi ska fortsätta till några andra öar i Shumagin innan vi går tillbaks mot fastlandet och därefter Kodiak Island. Det finns inte riktigt bra internet här, men från Kodiak och österut lär det bli bättre.

Orca i King Cove tillsammans med Santana och en fiskebat. Det var ganska tomt i hamnen när vi kom, men efter nagra dagar blev det fullt av fiskebatar. Fisket är strikt reglerat och tester görs för att se vilken typ av fisk som far fangas och hur mycket. När kvoten är fylld, blir det oftast ett par dagars uppehall innan nästa "opening".

Örnar i masten pa fiskebat. (Foto: Jan van Weeghel)

Uttrar som vi mötte pa en jolleutflykt.

Björnspar i sanden. Vi har bara sett björn fran sittbrunnen pa langt hall. När vi gar iland i björnrika omraden har vi tuta och nödraket med oss, men vi nöjer oss gärna att se dem pa langt hall. Lite läskigt är det. Förhoppningsvis lär vi oss mer om björnar efter att ha varit hä längre.

Sommar med lupiner i mängder.

I Captains Harbor, Belkofski Bay, hade vi fallvindar pa 20 m/s. Vi var bjudna pa middag pa baten Venture och skepparen Chris kom och hämtade oss med deras stora jolle. Var utombordare och jolle hade knappast kunna göra fart mot vinden. Blöta blev vi, men kom fram och hade en trevlig kväll tillsammans. (foto: Tony Flemming)

Tonarsflickor pa 4th of July i Sand Point, redo att ga i den lilla paraden genom stan.