Januari 2015

Hawaii, "The Big Island"

Vid klart väder ser vi den snöklädda toppen på Mauna Kea (ca 4 200 meter över havet). De första veckorna i januari hade vi för Hilo ovanligt klart och vackert väder och inget regn. Tidningarna talade om "torkan" eftersom Hilo annars vanligen får någon skur dagligen.

Längs med östra kusten på The Big Island (Hawaii) finns flera tidvattenpoler som ger naturliga fina, skyddade badplatser.

När vi har bilat in i landet och lämnat de intensiva turistorterna hittar man små byar. Hawaiis flagga på taket. På Hawaii samsas många kulturella influenser, det känns mycket nordamerikanskt (USA), samtidigt som den polynesiska och flera asiatiska kulturer influerar, mest från Filippinerna, Japan och Kina som vi sett.

Hawaii har fem vulkaner varav Kilauea har varit aktiv sedan 1983. Bilden bredvid visar en stelnad lavasjö från ett utbrott på 1960-talet.

Lavautbrott förekommer regelbundet. Här har en elstolpe skyddats för utbrottet i november 2014.

De gamla banyan-träden i dalarna bildar en riktig spökskog.

Nyårsdagen 2015

Hilo, Hawaii

Utan att göra några djupgående reflektioner över tidens gång kan jag konstatera att de sex veckor som gått sedan sista reseanteckningen har passerat mycket fort. Vår översegling från Marquesas till Hawaii tog 19 dagar och det känns redan länge sedan. Vi ligger nu i hamn i staden Hilo på Hawaiis nordöstra kust och börjar anpassa oss till nytt land, ny plats och stadsliv.

Överseglingar innebär en speciell upplevelse av koncentration här och nu. Vi gör inte så mycket utöver att se till att äta gott, vila eller sova, läsa, göra mindre underhåll ombord och hålla efter med disk och städning. De flesta nätter delar vi på vakterna och tar sex timmar var av de mörka timmarna. Dagtid blir det lite som det faller sig. De första åtta dygnen hade vi riktigt bekväm segling med ganska lätta vindar från nord och nordost. Vi passerade ekvatorn och befinner oss nu med Orca på norra halvklotet efter tre år söder om ekvatorn. Vi firade med varsin liten hutt av Linjeakvavit (som därmed hade passerat ekvatorn fyra ggr!) Sedan kom vi in i stiltjebältet och fick några dagar med antingen ingen vind eller ganska hårda vind- och regnbyar. Vi gick mest för motor och seglade några timmar åt gången när det gick bra. Nordostpassaden kom med kulingvindar och vågor mellan tre och fem meter. Vi seglade en stor del av tiden med tre rev i storseglet och vår lilla kryssfock. Orca gick fint i sjön, men det är klart eftersom vi seglade med vinden in från sidan eller lite framifrån blev det ibland obekvämt stampande.

I Hilo ligger vi i Radio Bay mellan en liten strand med kanotklubb och industrihamnen. Inte en romantisk ankringsvik direkt, men praktisk och med gott skydd från vågor och vind. Vinter på Hawaii innebär ganska ostadiga vindar och ofta hög dyning. De vågor som surfarna vill ha vill seglarna helst undvika. Vi börjar känna oss hemma i Hilo som är en stad med ca 40 000 invånare och för amerikanska mått mätt väldigt ”laid-back”.Jag måste också kommentera vilket trevligt och bra bemötande vi fått från tull- och immigrationsmyndigheten. Det var en av de enklaste inklareringarna vi gjort, vi lämnade våra papper, svarade på tre frågor, satt oss på en stol och väntade och efter en halvtimme var allt klart. Eftersom vi har långtidsvisa (ett krav) från tidigare fick vi efter förfrågan dessutom ett års uppehållstillstånd. Bra för oss som vill segla direkt till Alaska härifrån.

Julafton firade vi med svenska vänner på båten ARIEL IV och juldagen var vi och ARIELs besättning med amerikanska vänner på ROMANY STAR samt deras släktingar. Väldigt mysigt och trevligt. I förrgår kom min(Anns) son med flickvän för att bo ombord med oss under några veckor. Det är helt fantastiskt att få se dem igen efter lång tid och få privilegiet att vara tillsammans.

Idag på nyårsdagen är det lugnt och skönt i hamnen och ombord. Igår var det fest för fyra båtbesättningar på Orca. Mycket långseglarprat, men också väldigt personliga reflektioner över året som gått. Det är kul att det fungerar med fest för ett större sällskap, vi kan vara nio personer ombord, sitta och äta tillsammans, dansa på akterdäck, prata och umgås.