7 juni

Ankarplatsen i Rikitea

Fortfarande är vi i Rikitea. Jag vet inte riktigt hur det gått till, men vi hade nog tänkt lämna Gambier efter två, tre veckor och nu har vi varit här en knapp månad. En liten segelutflykt i arkipelagen har vi i alla fall gjort. Vi gick först till en mycket vacker plats med bra snorkling, men tyvärr fick vi mycket vind och en del vågor så vi lämnade och gick till ön Aukuna istället. Där låg vi i fem dagar, vissa dagar hade vi riktigt blåsigt, men andra dagar kunde vi bada och njuta av ”egen” sandstrand. Det blåser och regnar mer än vad vi trodde och en orsak till att vi inte lämnat Gambier är att passadvindarna inte varit stabila. Nästa vecka ser lite bättre ut och då går vi troligen direkt till Tahiti.

Pärlodling på östra sidan av Mangareva. Större delen av arkipelagen har pärlodlingar, med arbetshyddor som den här samt bojar med själva musslorna under. Musslorna odlas på sex meters djup. I den nya musslan inplanteras en liten pärlemorbit (importeras från Missisippi) och efter 18 månader är pärlan klar.

När man navigerar här gäller det att gå slalom mellan korallgrund och bojar. Sjökorten är dock mycket bra och korrekta nästan på metern.

Från yrkesskolan i Rikitea. Här finns flera verkstäder, bland annat en smyckesverkstad. Mannen på bilden arbetar med gravyr i pärlemor.

Kyrkan är relativt nyrenoverad och altaret är naturligtvis dekorerad med pärlemor och musselskal. De flesta i samhället tillhör kyrkan och den är oftast fullsatt på söndagar. Den katolska missionen har haft stort inflytande på ön, bland annat grundat yrkesskolan.

29 juni

Papeete, Tahiti

Nio dygn tog seglatsen från Mangareva till Tahiti, ibland svaga vindar men oftast passadvind från sydost mellan 10 och 25 knop. Sjön var väldigt varierande, från väldigt behagliga långa dyningar till ganska höga vågor (3-5 m). Ungefär efter halva vägen gick bomfästet av. Vi har lagat två olika delar förut, men nu var det en tredje del som gick av. Storseglet höll (som tur var!!!) och vi kunde fixera bommen och ta ned seglet, men vi seglade med bara genua resten av seglatsen. Det gick bra med akterliga vindar, men det går inte att få Orca lika stabil i vågor och vind, vilket också påverkar vindrodret. Att bomfästet gick av var ingen överraskning egentligen, det är en svag punkt för den tunga bommen och från Chile har vi haft lätta vindar vid flera tillfällen och alltför många gånger har vågorna gjort att storseglet slagit fram och tillbaka. Problemet är att man väntar lite för länge med att ta ned seglet och hoppas på att det ska komma lite mer vind.

Vi ligger vid boj i Marina Taina strax utanför Papeete, det tar ungefär 20 minuter med buss till centrum. Vår vecka här har varit ganska hektisk med inköp av reservdelar, underhåll på Orca, tvätt mm. De viktigaste var att köpa nya försörjningsbatterier, samt ordna ny metalldel till bomfästet, bägge delarna avklarade! Det mesta finns att köpa i Tahiti, priserna är som i Sverige eller dyrare, men ofta är vi tacksamma för att man överhuvudtaget kan få tag på det man behöver. Här i Marina Taina träffar vi också gamla och nya seglarbekanta. Det ligger cirka 500 båtar här, allt från superjakter till vanliga långseglare.

Vi kommer vara kvar i Tahiti till slutet av veckan då vi seglar till Raiatea och Tahaa. Jag hoppas kunna lägga in lite bilder, tyvärr är internet ännu så länge i Franska Polynesien dyrt och dåligt, förhoppningsvis blir det bättre.