19 september

Puerto Consuelo, Estero Eberhart

För en vecka sedan kom vi till området kring Puerto Natales. Det var en ganska omtumlande upplevelse efter nästan sex veckor i ödemarken, 20 ankarplatser och 493 nautiska mil, att konfronteras med hus, trafik, affärer och flygplan. Vi låg tre nätter vid en ankarplats ca en kilometer från stan. Där kunde vi ta jollen över i någotsånär lugnt väder. Ankarplatsen är inte så bra för hårda västliga vindar så vi har gått längre nordvästvart in i fjorden Eberhart och ligger vid en gård som heter estancia Consuelo. Det är ca 25 kilometer till Natales härifrån.

Puerto Williams via Beaglekanalen till Caleta Olla

Seglingen hit har varit väldigt rik på upplevelser. Det har på många sätt varit jobbigt, men också något det mest fantastiska vi gjort sedan vi började långsegla. Vi startade tillsammans med Trees och Jan på Santana den 7 augusti från Puerto Williams i sol och nästan ingen vind. Efter tre dagar kom vi till Caleta Olla där vi blev kvar i fem dygn och väntade på bättre väder.  Medan vi väntade gick vi promenader bland annat upp till glaciären som finns närheten. En dag i Olla grillade vi korv på stranden. Det har vi gjort ganska ofta när vädret har tillåtit. Det har funnits gott om torra grenar att göra upp eld med. Efter grillningen har vi passat på att elda upp våra brännbara sopor.

Caleta Olla via Brazo Noroeste till Caleta Brecknock

Från Olla fortsatt vi på södra sidan om Tierra del Fuego genom Brazo Noroeste. Det är väldigt vackert med höga berg och glaciärer som går ned till sundet. Det har blivit mycket motorgång och en hel del motorsegling. Vindarna är ofta extremt byiga med fallvindar från bergen. Ofta kan vindarna växla mellan 3 och 15 m/s. Först gick vi in i Seno Pia till Caleta Beaulieu. Genom fjorden hade vi hårda byar och sedan ganska mycket problem vid tilläggning då nordvästvinden reflekterades mot glaciären vilket gjorde att vi fick hård, byig pålandsvind. Det lugnade sig efter några timmar och vi kunde njuta av landskapet. Dagen efter gick vi promenad på land och paddlade runt med jollen utefter stranden. Att ”promenera” betyder oftast att ta sig fram över buskar och nedfallna träd i djup och blöt mossa. Efter två nätter fortsatte vi mot Caleta Emilita. På kvällen kom det in en liten fiskebåt och vi kunde med öl, frukt och kakor byta till oss några fina kungskrabbor. Det blev festmiddag på Orca.

Det är som väntat blandat att segla här nere. Det är på många sätt rätt intensivt med alla linor och ankare som ska tas om hand, växlande vindar och koncentrerad navigering. Kylan gör också att man inte kan jobba särskilt fort med alla kläder eventuell halkrisk osv. Vi har haft förhållandevis bra väder om vi ska tro andra segelbeskrivningar härifrån. Ganska mycket sol, men också snö- eller regnbyar med dålig sikt.

Från Caleta Emilita gick vi till Caleta Silva. I Silva finns ett litet vattenfall precis vid stranden och vi fyllde våra vattentankar med gott och friskt vatten. I Caleta Macias hade vi för första gången svårt att få fäste med vårt ankare på den steniga botten. Vi försökte under flera timmar på olika ställen. Till slut fann vi en plats där ankaret fäste. Tyvärr hade vi då byvindar som kom runt bergen. Ankaret höll, men vinden och ankarkättingens skrapande mot botten gjorde att nattsömnen blev sisådär.

Caleta Brecknock via Canal Cockburn och Canal Magdalena till Caleta Hidden

Sista ankarplatsen på södra sidan av Tierra del Fuego var Caleta Brecknock. Därifrån skulle vi gå ”runt hörnet” för att komma till norra sidan. På västra sidan av Tierra del Fuego är man utsatt för vind och dyning från hela södra Stilla Havet och det är en ökänd sträcka att ta sig förbi. Vi hade perfekta förhållanden och kunde i en svag dyning och ingen vind försiktigt navigera genom de yttre skären in i Canal Cockburn. Det var ungefär som att vara i ytterskärgården hemma, fast med kelp (kraftig tång med stora blad). Kelpen är en stor hjälp för den visar var det är grunt. Vi fortsatte i solsken (!) österut i Canal Cockburn och kom till Puerto King, nästan där Canal Magdalena går norrut till Magellan. I Puerto King blev vi liggande i fem dagar med dåligt väder. Det är en mycket bra och skyddad ankarplats, men det blev ganska tråkigt eftersom bergen runt omkring är höga och det är svårt att komma iland någonstans. Nätterna var kalla och vi hade ett par centimeter is runt Orca under några dagar.

När vädret blev bättre gick vi in i fjorden Seno Chico för att titta på en glaciär. Det var helt fantastiskt. Vi hade bra förhållanden och kunde gå 20 meter från iskanten. Strax därefter krockade vi med en isbumling med propellern och propelleraxeln lossnade. Snabbt fick vi bogsering långsides av Santana och Udo kunde fixa axeln och vi kunde efter 20 minuter gå för egen maskin. Allt gick bra, alla inblandade agerade snabbt och perfekt, men det var tur att vi inte tappade propellern! Propelleraxeln har givit oss en del problem sedan dess, men nu verkar det som om den sitter ordentligt.

Från Seno Chico gick vi sedan Canal Magdalena och kom in i Magellan sundet och kunde lägga till i Caleta Hidden.

Caleta Hidden via Estrecho Magellan och Canal Smyth till Caleta Dardé

Seglingen västerut i Magellan gick nästan osannolikt bra. Det var till och med tråkigt ibland med svag vind och en del motström. ”Turen” vände då vi skulle gå norrut, över Magellan sundet och in i Canal Smyth. Väderprognosen hade sagt måttliga ostvindar och vi trodda att vi skulle få en lugn dag och kunna segla hela vägen. Över sundet mötte oss först en hög korssjö med dyning från ena hållet och vindvågor från andra. Sedan ökade vinden och in i Canal Smyth hade vi nordostvind ökande upp till 18 m/s som mest. Allt gick dock bra och sjön lugnade sig när vi kom in i kanalen på andra sidan. Vi seglade, men stöttade ibland med motor för att kunna hålla upp mot vinden.

Caleta Dardé via Angostura Kirke till Puerto Natales

Vi lade till i Caleta Darde i Canal Smyth och fortsatte sedan mot Natales. Det är egentligen en omväg om man ska norrut, men vi vill gärna se området runt omkring och dessutom proviantera diesel och färsk mat.

Sedan vi kom hit har vi haft fantastiskt fint väder med sol och svaga vindar. Det är ett annorlunda landskap med fjäll i bakgrunden och framför låga kullar med hedmark och nästan inga träd. Vi är på andra sidan Anderna mot pampas till så det betyder att det inte är lika mycket nederbörd här. I Puerto Consuelo ligger också en katamaran med ett schweiziskt par ombord. De bor ombord här sedan fem år. Varje morgon pratar vi på Patagonian cruisers net (kortvågsradion) och därigenom har vi lärt känna dem lite. När vi kom hit bjöd de på vin och tilltugg första kvällen. I onsdags åkte vi alla tillsammans in till Puerto Natales för att se på nationaldagsfirandet.