Quinched, Chiloé

Juldagen

Vi önskar alla en riktigt God Jul!

Idag på juldagen ska vi grilla lamm tillsammans med holländska segelgänget, det vill säga Trees och Jan samt Jans syster och man. Igår hade Udo och jag en mysig julafton med god mat och dryck. Sill fattas förstås, men vi hade gravad och rökt lax med traditionella tillbehör. Vi har hittat riktigt god chilensk öl och jag har kryddat egen snaps. Dessutom hade vi saffransbröd, kakor och godis. Vädret är ungefär som svensk försommar med ca 20 grader på dagen och kyliga kvällar. Stämningen är mer som midsommar än jul. Chiloé är ”Chiles trädgård” och den första färskpotatisen har kommit!

Det är skönt med lite ledighet från båtjobb. Vi har jobbat ganska intensivt med att göra rent och sortera i alla stuvutrymmen, skura och olja alla durkar samt sittbrunnen. Vi har också lagt upp Orca på stranden och gjort ren botten samt undersökt vad som behövs göras under och ovan vattenlinjen. I Castro finns det mesta vi behöver och vi har nu bra koll på alla järn- och färgaffärer i stan. Vi hoppas kunna lägga upp Orca på stranden igen efter jul och göra den rostbehandling samt målning som behövs. Tidvattenskillnaden här är mellan fyra och sex meter vilket betyder att vi har ganska många timmar på oss under lågvatten för att jobba under vattenlinjen.

Vi har problem med rost kring våra ventiler/fönster på skrovsidorna och hade från början tänkt byta ut alla plexiglasskivor. Nu har vi efter en del funderande bestämt oss för att behålla de skivor som sitter i. De är lite repiga, men de är 15 mm tjocka (!) och om vi tar ut dem, slipar, rostbehandlar, målar och sätter in dem med ny sika kan vi säkert behålla dem fem år till. Vi har gjort ett fönster så nu återstår 11 (pust).

För er som är intresserade av mer detaljerad information om de olika ankarplatserna vi legat vid finns en flik som heter "loggbok för patagonienfarare" till vänster på skärmen. Jag har skrivit två artiklar till Oceanseglaren. Bägge ligger under fliken Artiklar. För medlemsskap i Oceanseglarklubben, gå till www.osk.org.

Quinched, Chiloé, Chile

3 december

Igår kom vi till Quinched på den stora ön Chiloé och vi har avslutat vår segling i kanalerna i södra chilenska Patagonien. Vi blir kvar i Quinched minst en månad kanske två. Vi behöver ta hand om oss själva och Orca, så det blir en blandning av båtunderhåll och andra nöjen än segling och naturupplevelser. Vi ligger i en marina och har lyx som vatten i slang, ström, internet och tvättmaskin. Den lilla marinan drivs av William (ingen gringo utan chilenare trots namnet) och det är en mycket trevlig och familjär stämning, dessutom en mycket rimlig prisnivå.

Första ankarplatsen på Chiloé var Quellon, som är en liten stad och bas för fiskenäringen på södra Chiloé. I Quellon kunde vi köpa färska grönsaker, färskpotatis, färsk lax och lammkött och det känns som om vi har fest varje dag. Som i princip enda fritidsbåt tillsammans med Santana var vi tydligen ett exotiskt inslag, för flera av fiskarna på fiskebåtar tutade och hälsade samt tog foton av oss med sina mobiler.

Caleta Jatu
Norr om Puerto Eden gick vi österut bland öar och fjordar som inte fanns i vår segelguide, bland annat till glaciären och fjorden Bernardo. I närheten av Fiordo Bernardo hittade vi en liten fin vik som vi döpte till Caleta Jatu (efter initialerna på våra förnamn). I Caleta Jatu fanns detta vackra vattenfall med den djungelliknande växtligheten omkring. Det gick bra att navigera trots att området inte är djupmätt ordentligt. Fjordarna är oftast djupa i mitten och kustlinjen stämde med sjökortet relativt bra.

Puerto Eden
Puerto Eden är ett litet samhälle med knappt hundra invånare. Här stannade vi några dagar och köpte färska grönsaker och frukt samt hembakt bröd av Maria och i skolans bibliiotek fick vi tillgång till internet. Det kommer nästan inga turister hit och de segelbåtar som kommer förbi blir väldigt väl mottagna. Det finns inga vägar utan "huvudgatan" består av träbryggor. För det mesta tar sig folk fram med små, öppna träbåtar med utombordare. Färjan som går mellan Puerto Montt och Puerto Natales stannar till två gånger i veckan i Puerto Eden passagerare och gods.

Caleta Saubade

Så har såg det ofta ut på eftermiddagarna om vi låg stilla i en fin vik. Santana och Orca ganska nära förtöjda och jollen till land med en eld att grilla vid. Efter grillning är det dags för att elda sopor. Vi har eldat all plast och papper och i princip bara haft glas och metall med oss.

Pio XI

Detta är en av Chiles största glaciärer, 3 500 meter bred och 50 meter hög. Vi hade några fina dagar i området kring glaciären. Den är så stor att det är svårt att få något perspektiv. Vi hade fint väder och kunde ligga och driva en halv sjömil från kanten. Vi vågade inte gå närmare, eftersom vi kunde både se och höra flera kalvningar medan vi var i närheten. När man kommer upp i Seno Eyre och närmar sig glaciären skiftar vattnet i turkosa och gröna mjölkaktiga toner och nära glaciären är vattnet brunvitt och helt ogenomskinligt.

Efter Pio XI firade vi med bubbelvin att vi passerat 50e breddgraden! Vi var på väg norrut mot sommaren och värmen.

Caleta Finte

Här kom sista snön med två decimeter på däck. Vi hade dåligt väder några dagar, men sedan kunde vi segla från Finte med akterlig vind och sol!

Estero Peel

Från Estero Peel och norrut seglade vi nära de höga bergen med sina stora glaciärer. Just när vi tog denna bild var vi på väg in till en glaciär som heter Amalia, men tyvärr var det för mycket is för att kunna ta sig  igenom mynningen till fjorden. Trots detta hade vi en fantastisk fin dag i fjorden.

Puerto Mayne

I Puerto Mayne låg vi fem dagar. Det är en mycket vacker vik och det går att komma igenom den strandnära skogen och vandra upp i det fjälliknande landskapet med myrar, sten, bäckar och vattenfall. Efter Puerto Mayne gick vi upp i Canal Pitt. Seglingen under denna sträcka var antagligen vår jobbigaste. Vi hade motvind,  motström och regn under flera dagar och en bra dag var då endast två av dessa faktorer var uppfyllda.