16 mars

Salvador, Bahia

Nu har vi skrapat botten ren från musslor och sjögräs så vi går säkert en knop snabbare. Det gick jättebra att lägga upp Orca på sandbanken. Vi hade ett ankare i aktern samt ett litet lätt ankare som vi gick och lade ut för om båten och sedan var det bara att vänta på att vattnet skulle sjunka. Vi hade regn av och till hela dagen. Eftersom vi inte skulle måla gjorde det inte så mycket, tvärtom var det kanske en fördel att inte ha brännande sol. Udo tog sedan det sista på sänkkölen. Vi fick låna en kompressor med slang från Noatun – en svensk båt.

Sista kvällen på Itaparica var vi ungefär tio båtbesättningar som träffades på torget för att ta en öl tillsammans. Flera är liksom vi på väg söderut, några norrut och andra stannar. Barägaren hade knappast haft så många gringos på en gång. Bra för affärerna eftersom det är lågsäsong här i Bahia nu efter karnevalen.

Igår kom vi till Salvador. Vi har klarerat ut från Bahia hos Policia Federal och hos Capitania de portos. Trots allt vi hört om brasiliansk byråkrati har vi hittills alltid haft tur och allt pappersarbete har gått smidigt. I slutet av maj måste vi förnya vårt uppehållstillstånd, vi får hoppas att det också går bra. Fransmän och även spanjorer har problem med förlängning av de automatiska 90 dagarna. Här i Salvador har vi också passat på att gå en tur i Pelerino, den gamla staden, samt ätit acarajé (friterad bönsmet med tillbehör). Vindarna under de kommande dagarna ska enligt prognosen vara nordostliga eller svaga utefter kusten. Vi lämnar imorgon vid middagstid och så får vi se hur långt söderut vi går. Det är ca 800 sjömil till Angra dos Reis söder om Rio och vi tänkte göra en tre-fyra stopp på vägen.Det var tre månader sedan vi var ute på havet och vi längtar ut. Här i Bahia har vi seglat inomskärs och i floder i den stora bukten.

4 mars

Itaparica

Igår gick vi till Itaparica, den stora ön utanför Salvador. Skönt att komma från marinalivet och ligga för ankar igen. I Itaparica ligger också ett tiotal långseglare, varav vi känner flera sedan förut. Vi har dessutom träffat två holländska båtbesättningar som har liknande planer som vi, det vill säga att gå till Rio och stanna där till juli och sedan gå till Uruguay och Argentina över vintern. I november kan man sedan börja gå söderut utefter Argentinas kust. Det är alltid bra att kunna hjälpas åt med tips om hamnar och praktiska frågor.

Sista kvällen i Ribeira, Salvador blev vi hembjudna till Sandoval (ägaren av marinan). Sandoval och hans hustru bor på andra sidan av Salvador mot flygplatsen till. Då fick vi se en helt annan sida av Salvador och Brasilien. Sandoval bor i ett inhägnat, vaktat område med ca 400 villor. Hans hus är mycket modernt och vackert med stora rum, swimmingpool och terrass mot en liten skog. Middagen åt vi på klubbhuset som hör till området. Där finns restaurang, pool, fitnesscenter, tennisbanor mm. Det påminde om en amerikansk countryclub ungefär. Det var trevligt, men samtidigt en mycket främmande miljö för oss.

Vi räknar med att stanna i Itaparica i ca två veckor. Vi ska utnyttja tidvattnet och ställa Orca på sandbanken här. Efter en månad i varmt och smutsigt vatten har vi fullt med gräs, musslor och annat smått och gott under vattenlinjen. Vi hoppas att vi slipper måla botten. Ännu så länge verkar det som om färgen (antifouling) fäster bra, men om det behövs finns det bra färg att köpa här.

1 mars

Ribeira, Salvador, Brasilien

Så är vi åter hemma på Orca efter vår ”semester” med besök hos familj och vänner i Tyskland och Sverige. När vi kom i söndags kväll gick vi ut här i närheten för att äta en bit mat. Det var feststämning här i Ribeira, med gatan full med folk som dansar, promenerar, äter och dricker. I ett av alla de små stånden köpte vi Acaraje - en sorts friterad bulle gjord på bönsmet och serveras tillsammans med sallad, salsa, räkor och annat. Det kändes välkomnande och härligt att veta att vi just nu bor i Brasilien. En omställning är det förstås också. Att flyga är ju ett mycket bra transportmedel, men det går fort och helt plötsligt är man i en annan värld. Kroppen och själen måste igen vänja sig till det nya. Värmen, språket, tiden och livet ombord.

Orca har klarat sig bra under vår frånvaro. Vårt enda problem var att en packning till spisen gått sönder. På måndag morgon var det i det närmaste katastrofläge innan vi fick fram stormköket för att koka vatten till te och kaffe. De senaste dagarna har vi bland ägnat åt uppackning, inköp och besök hos tullen. Orca var under de fyra veckor vi var borta i ”karantän” och vi måste få tillstånd för att kunna segla igen. Tillbaka från Europa hade vi ungefär 30 kilo mer i bagaget.  Det vi har haft med oss är båttillbehör (bl a ett nytt bombeslag svetsad av Udos kusin), kläder, godis, tyskt grovt bröd, Kalles kaviar, Udos mammas hallonsylt och böcker.