24 maj

Halmstad

Det blev inte Bohuslän ännu. Vi ligger i Halmstads gästhamn ungefär en distansminut upp i Nissan, 500 m från Stora Torget. Främsta anledningen till att vi är i Halmstad är att här finns Svedol, Jula och Clas Olsson för inköp av diverse grejor till båten. Vi väntar också på att en kuling ska blåsa förbi. Antingen har vi haft otur eller så är det en ovanligt blåsig maj detta år. Vi har jobb med mejl- och telefonkontakter med försäkringskassa, försäkringsbolag, bank mm. Vi har insett att vi antagligen bara är i Sverige någon dryg vecka till och vill klara av sådant som görs lättare här. Nästa land blir Norge. Ann har ringt och kollat med tullen i Fredrikstad om vi behöver klarera in eftersom vi är en tysk båt, men det är bara att segla.

De sista dagarna har varit varierande i väder och vind. I förrgår gick vi förbi Kullen i tät dimma. Precis när vi passerade så sprack det upp och vi såg genom en glugg i molntäcket den höga udden och fyren. Sedan dimma igen. Vi navigerade in till Hallands Väderö endast med hjälp av radar och elektroniskt sjökort med gps. Det går, men är obehagligt och kräver full koncentration av oss bägge. Märkligt att gå till en främmande vik, ankra på 3,5 meters djup och inte se någonting av land. Nästa dag hade vi fint väder och kunde gå iland och promenera i försommarlandskapet. Igår eftermiddag gick vi den korta biten över Laholmsbukten i sol, halv vind, 7 knop. En av våra få ”smörseglingar” under de tre veckorna vi varit på väg. Luften och vattnet blir i alla fall stadigt varmare. I natt var första natten utan värmaren på. Vi har mer och mer flyttat ut till vår sittbrunn, som blir som ett extra rum med kapellet över.

21 maj

Helsingör

Vi kom till Helsingör i onsdags för att träffa Udos föräldrar, Inge och Horst. De har kommit med husbil till campingen som ligger ett par hundra meter från Helsingör Nordhavn. Vi har varit i Helsingör många gånger, men bara för genomresa med färjan. Nu har vi promenerat i den fina stadskärnan. Vi har också en bra plats i hamnen och kan sitta i sittbrunnen och titta på allt liv och rörelse. Det är segelbåtar, motorbåtar, fiskebåtar, dykbåtar, kajaker.... Många båtar verkar engagerade i att ta med turister ut och fiska i sundet. Vi har semester, det vill säga vi jobbar inte på båten, utan det får vänta till vi är själva igen. Imorgon hoppas vi på något annat än nordvästlig vind så att vi kan segla direkt upp till Bohusläns kust och skärgård.

Utklippan

16 maj

Malmö – Limhamn

Så har vi nått vårt första delmål. Vi kom till Lagunens gästhamn utanför Malmö i går kväll. Från Västervik gick vi genom Kalmarsund på natten och sedan direkt till Utklippan. Utklippan, längs ut i sydost, består av några små öar och en sprängd hamnbassäng. Hamnbassängen gjordes på 40-talet för att ha en utskärshamn för fiskare från Blekinge. Vi låg kvar några dagar och var för det mesta för oss själva tillsammans med ejdrar, måsar och andra. Vi ville nästan inte promenera på ön för att inte störa häckande fåglar. Nästa anhalt var Simrishamn, där vi låg kvar för att invänta nordostlig kuling nummer två på en dryg vecka (!). Vi träffade också Anns bror Björn med fru Ulla och fick besök av Anns väninna Monika. Den nordostliga vinden har avlösts av en i huvudsak nordvästlig frisk bris, och vi har kryssat utefter Skånes sydkust med uppehåll i Ystad och Gislövsläge. Vi gick inte Falsterbokanalen utan tyckte att vi kunde sträcka fint ut mot Falsterbo och Skanör. Det gick bra tills vi under ca en timmes tid hade motvind, motsjö och motström på ca 8 meters djup. Motor och segel hjälpte oss runt, men det visar att även mindre ”horn” inte ska föraktas. Det var bitvis en ganska tröttsam segling, så nu ska vi pusta ut i Malmö och träffa Anns son Vidar och hans flickvän Lydia.

7 maj

Västervik

Vi gick in till Västervik igår för att avvakta den nordostliga kulingen som just nu viner som allra bäst i masten. Vi väntar också middags- och övernattningsbesök från Anns son Vidar som är på väg med bil söderut till Lund. Vi har gått en kall och blåsig promenad genom Västerviks centrum, men träden i parkerna lyser ljusgröna så det finns hopp om sommar och lite värme. Vi skulle behöva inköpa en tratt för melittafilter och en cykelpump (reserv till fotogenköket), men märkligt nog finns inte dessa två enkla saker att uppbringa varken i Nynäshamns eller Västerviks centrum. Klädaffärer, cafeer och restauranger finns däremot hur mycket som helst. Utan bil blir det tydligt hur mycket som är lokaliserat till köpcentra en bit utanför. Ikväll är det avseglarfest i Oceanseglarklubben. Eftersom vi inte kan vara med får vi på detta sätt önska alla andra långseglare stort lycka till!

4 maj

Nynäshamn

Vi kom till Nynäshamns gästhamn i går eftermiddag. Här är nästan tomt på gästande båtar. Vi har mött några engelsmän som kört en motorbåt från London (!) och ska leverera i Stockholm senare idag. Vi har ägnat dagen åt ärenden, apoteket, konsum och systemet. Nynäshamn har dessutom en fiskaffär (för färsk gös från Torö och rökt sik) och en riktig köttaffär (för skinka och entrecote ,lyxinköp!). Ombord har vi en liten vacuumapparat så vi kan förpacka fisk och kött för lite längre hållbarhet. Desutom är det så kallt i kölsvinet att kylskåpet bara behövs för de känsligaste varorna. Vi har fyllt på diesel efter lite trassel eftersom sjömacken egentligen är stängd veckodagar än så länge. VI har också fyllt på vatten. Den nya genuan är satt och vi har gått igenom rigg och spännt vanten. Nu känns det som om vi kan gå till sjöss på riktigt. Vi väntar också nordliga vindar de närmaste dagarna!

Det är härligt att vara ute på sjön så här precis före säsongen börjar på riktigt. Fortfarande behöver vi ganska mycket återhämtning mellan de olika småjobben, men det börjar kännas som om det här är på riktigt. Vi sitter i sittbrunnen och tittar på båtar, måsar och folk och bara är.

1 maj

Vi gjorde det! Vi lämnade hemmahamnen och började vår resa. I torsdags kväll i sol och lätt sydvästlig vind lättade vi ankar. Det var lättare sagt än gjort efersom vi legat med tre ankare över vintern. Vi gick genom Blidösund i skymningen, ett kortare skyfall med åska gjorde sikten dålig, men den enda båt vi mötte var färjan från Yxlan. I mörker navigerade vi in i en favoritvik på norra Själbottna.

Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att det skulle vara så jobbigt de sista veckorna. Kroppen värker efter allt arbete och tröttheten av förändringen i sig är också stor. Vi började stuva båten mycket metodiskt för några veckor sedan, men den sista dagen ställde vi till slut ned alla backar i förpiken och under salongsbordet. Nåja, det kommer ta någon månad innan vi får medseglare ombord så vi har tid att packa undan.

Nu ligger vi i Tyresö och kommer att ha en eftermiddag och kväll tillsammans med familj och nära vänner som kommer att vinka oss vid bryggan.