26 juni

Lerwick, Shetland

Ännu ett delmål är uppnått! Vi gick över Nordsjön från Bergen tisdag eftermiddag. Nordsjön var vänlig mot oss. Vi hade en sydlig bris och seglade med halv vind större delen av vägen. Nattetid mojnade vinden så bägge nätterna gick vi en hel del för motor. Ragna, Anns dotter, med väninna Tonje var med som extra besättning. Det var bra eftersom vi inte hade autopiloten eller vindrodret fixat (ska fungera nu?!), så det var vanlig handstyrning hela tiden. Stormfåglar och havssulor var följeslagare. Inne i Lerwicks hamn kommer en säl och hälsar på ungefär vid sjutiden på kvällen.

Lerwick är en mycket trevlig hamnstad och vi har blivit väl mottagna från första VHF-kontakten med hamnen. Igår, midsommarafton, hyrde vi bil och såg oss runt på ön. Shetland har ungefär 22.000 invånare och 200.000 får. Det är böljande kullar med mycket får, ibland på vägen, och en fascinerande atlantkust. På kvällen var vi traditionella med sill, färskpotatis och nubbe. Inomhus, föstås, eftersom vi har ungefär 12 grader ute och regn eller duggregn med jämna mellanrum. Idag hade vi bilen för att bunkra i den välsorterade affären och fylla på bensin till utombordaren till jollen – lyx!!

Det har kommit ett helt gäng med motorbåtar från Färöarna hit igår och idag. De har kommit för att vara med på en festival med vikingatema som vi ska gå på, om det slutar ösregna. Det kommer att vara långa tåg med vikingar med facklor, ett vikingaskepp ska eldas upp och det blir fyrverkerier.

19 juni

Sagvåg, Stord

Vi tar oss långsamt upp för den sydvästra norska kusten mot Bergen. Vi hade en plan att kunna se mer av fjordarna söder om Bergen och ha lite lugn skärgårdssegling, men de nordvästliga vindarna ville annat. Nu ligger vi i Sagvåg på Stord ca 45 sjömil söder om Bergen. Här skulle det enligt hamnguiden finnas en affär vid kajen, med dusch, vatten, diesel och alla sådana bekvämligheter för båtfolk. Nu är affären nedlagd och servicen med den. Det visar sig att det, som i många små samhällen här och på andra håll, finns en konflikt mellan det gamla och det nya. De som hade affären tidigare är ganska bittra. Det byggs mycket här, flotta radhus vid nylagda kajer och flytbryggor trots att samhället är väldigt litet. Vi ligger utan kostnad vid en helt okej kaj och kan duscha och ladda den lilla datorn i kafeet uppför backen. Där finns också storbilds-TV för fotbollen om vi får tråkigt. Det finns också mataffär och sopcontainer. Vi har en svensk båtgranne, Blåskajsa från Göteborg (den enda gästbåten förutom oss), som vi umgås med. Vi vilar och förbereder en del för Nordsjööverfarten som blir någon gång nästa vecka. Bland annat så har vi nu strömmar och tidvatten direkt i vårt sjökortsprogram på datorn. I Reeds nautical almanac läser vi på om hamnar, väder mm. Vi har också tänkt igenom säkerheten ombord för att se om något behöver åtgärdas, men det mesta är klart.

12 juni

Farsund

Vi gick runt det beryktade Lindesnes (udden mellan Skagerak och Nordsjön) i medström, lätt nordlig bris och max en halv meter våghöjd. Nu ligger vi i Farsund, en liten fin stad med husen klättrande uppför berget. Ute blåser det en västlig ”liten ” storm, så vi blir kvar här över helgen. Vi ligger vid en brygga precis mitt i stan. Det är trevligt, men man får vänja sig vid att folk promenerar förbi ens badrumsfönster.

Vi börjar få mer och mer ordning på vår vardag på Orca. Märkligt nog känns det ofta som om vi inte hinner med allt vi vill. Vi tror att vi kan få ett lugnare tempo så småningom. Även det här sättet att leva innehåller måsten och borden, skillnaden är att det är vi som prioriterar och bestämmer själva vad som ska göras. Vi har till exempel förbättringar och inköp till båten som vi vill göra, ex ett till ankare (vi har två stora och ett mindre, men vill ha ett nytt större bogankare) och en AIS så vi kan se fart och kurs på stora båtar bätttre. Det är hela tiden underhåll, däcket ska målas, oljebyte i motorn mm. Dessutom är alltid minst två grejor sönder. Just nu saknas ett relä till autopiloten och storseglet behöver förstärkas vid en latta. Allt vardagligt som att laga mat, diska, handla fungerar bra, men är lite krångligare och tar lite längre tid än tidigare.

3 juni

Ulvöya, Oslo

Vi har fått en fin båtplats på Ulvöya utanför Oslo. Här är vi nära till släkt och vänner och bussen tar ungefär 10 minuter till Oslo centrum. Igår blev vi väl mottagna av Carina och Carl Eigil och tillsammans med vänner hade vi barbecue och en fin kväll tillsammans. Vi blir troligen kvar i Oslo till söndag. Här är det fantastiskt fint försommarväder som ska stå sig åtminstone över helgen.

Från Halmstad gick vi direkt upp till Bohuskusten norr om Marstrand. Sedan har vi haft skärgårdssegling i fina farleder, legat i naturhamnar och fascinerats av västkustens annorlunda skärgård. Sista stopp innan Norge blev Strömstad. En hektisk eftermiddag med tvätt (hela båten för ”full flagg” i solen), storhandling , betala räkningar mm. Härligt att kunna köpa färsk makrill och nykokta havskräftor i hamnen. När man bor på en båt så tar allting lite längre tid och är lite krångligare än när man bor på ett fast ställe, så vi var helt slut på kvällen. I Strömstad var det nästan bara norska båtar som går dit över dagen eller över en natt för att handla på systemet och köpa mat. Ett par distansminuter efter Strömstad var det äntligen dags att hissa den norska flaggan. In i Oslofjorden och till Son, en idyllisk sörlandsby. Från Son upp till Oslo i en frisk bris från söder. Vi seglade medströms och med endast genuan uppe och kom fram flera timmar före beräknad tid.